آی تی پـــلاس | iTplus

پایگاه اطلاع رسانی فناوری اطلاعات (BETA)

آی تی پـــلاس | iTplus

پایگاه اطلاع رسانی فناوری اطلاعات (BETA)

بیل مُگریج ، طراح نخستین لپ‌تاپ دنیا درگذشت



آی تی پلاس - او در سال ۱۹۷۹، کامپیوتری موسوم به Grid Compass را طراحی کرده بود، کامپیوتری که نمایشگرش روی کیبورد و کیس اصلی به صورت لولایی باز و بسته می‌شد، قیمت‌ این کامپیوتر ۸۱۵۰ دلار بود و به عنوان اولین لپ‌تاپ دنیا شناخته می‌شود و در سال ۱۹۸۲ وارد بازارها شد.این کامپیوتر توسط نظامیان آمریکا مورد استفاده قرار می‌گرفت و در آن زمان آنقدر موفقیت  کسب کرده بود که در جریان مأموریت فضایی شاتل دیسکاوری به فضا برده شود.



بله! درست است، حتما می‌دانید که در آن زمان کامپیوترهای پرتابل دیگری هم ساخته شده بودند، اما این شرکت Grid Systems بود که با طراحی بیل مگریج موفق شده بود پتنت طراحی خاصی را که در آن نمایشگر می‌تواند روی بدنه اصلی خم و راست شود، از آن خود کند. (ظاهرا در آن زمان شرکت‌ها آنقدر روی پتنت‌هایشان حساس نبودند!)


جان کریگتون (فضانورد) با Grid Compass در شاتل فضایی دیسکاوری؛ سال 1985


با گذشت سال‌ها هنوز هم طراحی کل لپ‌تاپ‌ها به همین صورت است و با وجود محبوبیت فوق‌العاده تبلت‌ها، هنوز هم خیلی‌ها دوست دارند داک کیبوردی برای تبلت خود تهیه کنند تا از آن مثل یک لپ‌تاپ استفاده کنند! تبلت‌های هیبریدی یا سرفیس مایکروسافت تا حدی می‌خواهند این ساختار سنتی محبوب را عوض کنند، اما هنوز هم ساختار کلی همان است که بیل مگریج طراحی کرده بود.



ممکن است حالا که به Grid Compass نگاه می‌کنیم، این طراحی به نظرمان خیلی ساده و ابتدایی بیاید، اما شما باید شرایط زمانی را در نظر بگیرید که پرتابل‌ترین کامپیوترها ۹ کیلوگرم وزن داشتند و بیشتر شبیه یک چرخ خیاطی بودند!




Grid Compass بدنه‌ای از آلیاژ منیزیوم داشت، یک پردازشگر اینتل ۸۰۸۶ و یک نمایشگر با وضوح ۳۲۰ در ۲۴۰ داشت! مودم این لپ تاپ هم ۱۲۰۰ بیت در ثانیه سرعت داشت! رنگ مشکلی و زوایای تیز و این طراحی در آن زمان انقلابی تصور می‌شدند و رشک همه را برمی‌انگیختند.قیمت بالای این لپ تاپ باعث شده بود که نتواند به صورت عمومی وارد بازار شود و فقط ارتش و ناسا خریدار آن بودند.

source : gizmodo
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد